eNPS (Employee Net Promoter Score)

eNPS on työntekijäkokemuksen mittaamiseen käytetty tunnusluku, jolla mitataan työntekijöiden halukkuutta suositella työpaikkaansa muille. Mittaus perustuu yksinkertaiseen kysymykseen: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystävällesi tai tuttavallesi asteikolla 0–10?” Vastaukset jaetaan suosittelijoihin, passiivisiin ja arvostelijoihin, ja näiden perusteella lasketaan eNPS-luku välillä -100–100. Positiivinen eNPS kertoo hyvästä työntekijäkokemuksesta, kun taas negatiivinen tulos viittaa kehittämistarpeisiin.

eNPS on yritykselle arvokas mittari, koska se auttaa tunnistamaan työntekijäkokemuksen vahvuudet ja haasteet helposti ja nopeasti. Sen avulla organisaatio voi reagoida nopeasti havaittuihin ongelmiin sekä seurata työntekijöiden sitoutuneisuuden kehitystä pidemmällä aikavälillä. Kun eNPS-mittauksia tehdään säännöllisesti, organisaatio saa kattavan kuvan siitä, kuinka hyvin työpaikalla viihdytään ja mitä voidaan parantaa työntekijöiden hyvinvoinnin ja sitoutumisen lisäämiseksi. Tämä parantaa myös yrityksen vetovoimaa työnantajana ja auttaa siten houkuttelemaan parhaita osaajia.